Herfstrokje in A-lijn patroon.

Deze morgen vlug naar de fournituurwinkel geweest om paspel voor in mijn rokje met rits die ik eerder deze week gemaakt heb.  (Komt nog op de blog als het af is).
Ze heeft ook een aantal stoffen in haar winkel liggen en dan kan ik het niet laten om een kijkje te nemen en natuurlijk heb ik iets gevonden waar ik voor mezelf iets uit kan maken!
Ik wil graag een rokje in een A-lijn patroon, met rits en met paspel.
Zo, heel de riem ram, tja een ingewerkte zak kan ook nog maar gebruiken doe ik dat toch nooit.

Thuis gekomen ben ik direct met mijn patroon begonnen, een volledig eigen patroon.  Helemaal niet zo moeilijk om te maken.



Hieronder leg ik uit hoe ik mijn rok gemaakt heb.


METEN & TEKENEN

1Je meet je taille, doet dat maal 2 en dan delen door 3,14 (pi).  Bij mij komt dat uit op 56 cm.
Je zorgt ervoor dat je een groot patroonpapier hebt van iets meer dan 1m op 1m.
Je neemt een potlood en doet daar een touw aan dat niet kan uitrekken (minimaal 1m lang, hoe groter je ben hoe langer het touw zal moeten zijn).

Je neemt een vast punt in de hoek van het papier (moet 90° zijn) en van daaruit teken je een cirkel van links naar rechts.  Als je dit na meet zou dat de omtrek van je taille moeten zijn. (Meet met een touw langs de lijn en dan afmeten op je lintmeter.)

Dan meet je de lengte van de rok die je wil hebben.  Je telt hierbij de aantal cm op die je hebt.  Hou rekening met de naadwaarde. (zie 1).  
Je tekent opnieuw een cirkel vanuit hetzelfde punt als de eerst maal.  Zo nu heb je de lengte van je rok. 
De foto zal meer duidelijkheid geven.


Het patroon van de rok.
2 Knip uit, enkel het middenste deel heb je nodig.  
3 Vouw patroon dubbel en knip door, zo heb je een voor- en achterkant.
Als je de rok rechter wil hebben dan trek je en lijn van bovenaan in de hoek (taille) naar onderaan en kies je het aantal cm dat je de rok rechter wil.





AAN DE SLAG, HET ECHTE WERK!

4 Vervolgens patroon op stof en uitknippen, alle randen met zigzak of overlock voorbereiden.

5 Vergeet ook geen beleg (4X) te maken.  Hier kies je zelf de breedte.
 

Ik zig zag want een overlock heb ik (nog) niet in mijn bezit.

 


6 Maak de paspel vast op een deel beleg (wordt bovenaan de rok) en een onderste deel.  Voor een goede uitleg kijk op polkadotjes.blogspot.be.
Super goed uitgelegd, waarvoor dank!











7 Ik heb nog wat paspel over en vind het wel leuk om er een zakje op te maken.  Dit is een eigen probeersel, of het volgens de regels van de kunst is dat weet ik niet maar het is goed gelukt!






8 Dan komt het beleg aan de binnenkant.


9 Vervolgens de bovenkant afwerken, ik plooi de voorkant en het beleg een cm naar binnen en vervolgens stik ik deze op 2 mm.  Hetzelfde doe ik met de achterkant.








Daarna naai je de naden rechts en links aan elkaar 10.  Wel niet dichtstikken daar waar de rits komt!  

11 Om de rits in te steken gebruik ik de techtniek van http://miss-stik.blogspot.be/
Het is dan wel de uitleg om een rits in een tasje te stoppen maar bij kleding gaat het net zo.
Het gaat vooral over oefening baart kunst! 

12 Als laatste moet de zoom nog ingelegd worden op de lengte je wil.

Ziezo, in 12 stappen heb je een rok op maat gemaakt!
Dit is mijn eigen 'vindsel' voor het maken van een rokje.  Of dit allemaal is volgens de 'regels van de kunst' ben ik helemaal niet zeker.
Maar het ziet er goed uit en ik ben er blij mee.  Voorlopig is dat wat telt voor mij.
Later dit schooljaar zullen we in de naailes wel de 'kneepjes' van het rokjes-maken leren maar zolang kan ik niet wachten, vandaar...

Bedankt aan alle lieve bloggers die de verschillende technieken goed uitgelegd hebben met woord en beeld.
Zij zorgen ervoor dat ik stikken steeds een creatieve uitdaging vind!


HET RESULTAAT!










Reacties

Populaire posts