Tutorial: kussen met paspel.

Ik heb nog een stukje stof over van de rugzak van Thomas de trein (zie hier) en wat kan ik hier nog uit maken voor mijn kleine man?

Binnenkort start hij met school en als ik moet werken gaat hij 's middags voor een dutje naar het slaapklasje.
Dit vindt Jana super want zij zorgt voor de kindjes van het slaapklasje.  Ze zet de bedjes klaar, doet een pamper aan en legt ze in bed met knuffel, tuut,...
Zo kunnen de peuters even tot rust komen na een drukke voormiddag.

Dus denk ik; 'Ik maak een kussen om mee te nemen naar het slaapklasje.'
Met het restje stof van Thomas trein maak ik een kussen.
Voor de achterkant gebruik ik wit met blauwe sterretjes (om extra goed te kunnen slapen).
Het paspel heeft hij zelf gekozen.








Hoe ben ik nu te werk gegaan?
Je hebt nodig:
* Voor de voorkant: stuk stof van 42 cm op 42 cm.
* Voor de achterkant: 2 stukken stof van 30 cm op 42 cm.
* Paspel voor er rond.
* Binnenkussen van 40 cm op 40 cm.  (Andere maten kunnen ook maar pas dan de afmetingen van de stofdelen aan.)




Zigzag de lange zijden van de achterkant, zodat de stof niet kan uitrafelen en het oogt ook beter.



Maak een zoom van 2 cm van de lange zijden voor de achterkant.



Stik op 1,5 cm van de kant.
Hecht telkens vast bij het begin en einde (2 steken vooruit, 2 achteruit, terug vooruit).


Het paspel bevestigen:
Nu het paspel: neem de stof van de voorkant en leg met de goede kant naar boven.
Ik begin met het paspel onderaan.  Speld vast op 1cm van de kant.
Als je aan de hoek komt, meet je een cm af en zet je een streep op de paspel.



 Vanuit de hoek van de stof geef je schuin een knipje in het paspel.
Zo kan de de paspel mooi meedraaien in de hoek.




Stik met eenzelfde kleur op het stiksel van het paspel.  Dit kan je doen met een ritsvoetje maar evengoed met een gewoon voetje.



Als je aan de hoek komt hecht je af (2steken achteruit, 2 vooruit).
Zo blijft het stiksel zitten.
Herhaal deze vorige stappen totdat het paspel rondom vast zit.



Wanneer je terug bij het begin komt stik je vast tot aan de start, je zorgt dat je ongeveer 10 cm etra paspel over hebt.



Leg het stukje paspel van het einde over het reeds vastgestikt stuk en zet een streepje tot waar het komt.
Vervolgens maak je met een tornmesje het stiksel los tot aan het streepje.





Maak ook het stiksel los zodat je aan het touwtje binnenin kan. 



Knip het stukje touw weg.

 


Leg de paspel in het stukje stof en speld vast.



Stik het paspel vast.  Het kan ook nodig zijn om eerst nog het stukje stof (zonder touw) naar binnen te plooien.  Maar hier is het niet nodig.



Voorkant en achterkant aan elkaar zetten.
Leg de voorkant met de goede zijde van de stof naar boven.
Neem een stuk van de achterkant en leg de goede zijde van de stof naar beneden en speld aan de buitenkanten vast.



Leg ook het andere stuk van de achterkant met de goede kant van de stof naar beneden en speld vast.
Dit deel overlapt het andere deel, dit is de opening voor het kussen.



Draai de sloop om en stik op het stiksel van het paspel met een gewone voet of ritsvoet.


Zo ziet het er dan aan de achterkant uit.



Keer de sloop met de goede kant naar buiten, duw de hoekjes (met een stomp voorwerp indien nodig) naar buiten.
Steek een binnenkussen met de maten 40/40 in de sloop en voilà, 't is klaar!







Reacties

  1. Goed uitlegd, met de foto's....ik ga dit uitproberen. Bedankt. Katie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben 10 jaar en mijn kussen is perfect gelukt.
    goed uitgelegd, duidelijke foto's.

    bedankt!!!

    Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben 10 jaar en mijn kussen is perfect gelukt.
    goed uitgelegd, foto's waren duidelijk

    Bedankt!!!

    Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Nancy, knap gedaan hoor! Waar kocht je de Thomas Trein-stof? Op zoek! ;-) x.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De stof heb ik van het Stoffenspektakel gehaald, al een hele tijd geleden. Het is iets dikker dan katoen en kan gebruikt worden voor gordijnen. Groetjes Nancy

      Verwijderen

Een reactie posten

Leuk dat je een reactie schrijft en altijd benieuwd wat je ervan vindt!

Populaire posts